Pressmeddelande: Biologiska mångfaldens dag – naturens högtid firas i hela landet

Gråhäger. Foto: Erik Hansson

I fjol var första gången som den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag firades brett i Sverige. 2018 har dagen växt till att bli mer än dubbelt så stor och är nu en av landets största naturhögtider. Över 160 aktiviteter sker runt om i landet, från Ystad i söder till Kiruna i norr i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj. Det arrangeras bland annat naturvandring, fågelguidning, cykelartrace, mossexkursion, artbingo, bioblitz, föreläsningar och invigning av både ett naturreservat och Sveriges 30:e nationalpark.

Biologiska mångfaldens dag är inte bara till för att fira naturen. Det är också en dag som sätter ljuset på en av vår tids stora ödesfrågor, som får oroväckande lite uppmärksamhet.

– Den biologiska mångfalden är kanske mänsklighetens bästa försäkring inför framtiden. En rik natur behövs för att hejda och öka vår motståndskraft mot klimatförändringarna samt för att säkra vår livsmedelsproduktion. Men den är också nödvändig för att våra barn och barnbarn ska kunna njuta av utflykter i skog och mark i framtiden, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, som är huvudpartner till Biologiska mångfaldens dag-initiativet.

– Det viktigaste är vad vi gör idag. Vi kan alla bidra till att gynna den biologiska mångfalden på olika sätt. Allt från vad vi väljer i affären till vad vi odlar i trädgården, berättar Rebecka Le Moine, biolog, initiativtagare bakom Biologiska mångfaldens dag i Sverige och Årets miljöhjälte 2017.

I samband med den biologiska mångfaldens dag 22 maj sker mängder av aktiviteter runt om i landet för att uppmärksamma frågan, men också för att få fler att komma ut i naturen och uppleva artrikedomen. Sammanlagt arrangeras det över 160 aktiviteter, lämpliga för hela familjen, i hela landet.

– Jag tycker att alla dagar borde gå i biologiska mångfaldens tecken, men uppmanar alla att ta chansen och ge sig ut i naturen i samband med den 22 maj. Delta exempelvis i någon bioblitz där det gäller att se så många arter som möjligt och rapportera sedan resultatet på Artportalen, säger Ulf Gärdenfors tf chef för ArtDatabanken.

I samband med dagen kommer det även ske en pampig invigning av Sveriges nya nationalpark.

– Att värna naturens gratistjänster till oss människor är en överlevnadsfråga och det är väldigt passande att uppmärksamma det i samband med den biologiska mångfaldens dag. Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Kronobergs län firar den biologiska mångfalden den 25 maj genom att inviga Sveriges 30:e nationalpark – Åsnen, säger Claes Svedlindh, chef för Naturavdelningen på Naturvårdsverket.

Aktiviteterna arrangeras av naturorganisationer, privatpersoner, företag och myndigheter, men i år är det också flera kommuner som skapat heldagsprogram för att uppmärksamma den biologiska mångfalden.

– Växjö kommun vill uppmärksamma dagen för att ge invånarna kunskap om biologisk mångfald, varför det är så viktigt och vad man själv kan göra för att gynna mångfalden i exempelvis den egna trädgården. Vi anordnar också ett 24-timmars artrace med cykel för att se hur många arter vi kan hitta i Växjö under ett dygn. Vem som helst kan följa med. På kvällen visar vi sedan bilder från turen i pubmiljö, säger Sofia Asplund, projektledare på Växjö kommun.

Rebecka Le Moine har under våren varit ute på en lång föreläsningsturné om biologisk mångfald och hon märker av det ökande engagemanget.
– Det är helt fantastiskt. Jag har träffat så många eldsjälar under min föreläsningsturné med en sådan kunskap, beslutsamhet och handlingskraft. Det känns väldigt hoppingivande och jag känner mig säker på att frågan om artutrotningen kommer få mycket mer uppmärksamhet. Förhoppningsvis kommer det att leda till fler åtgärder för att värna våra medarter.

Se alla aktiviteter över hela landet här.

Om biologisk mångfald
Biologisk mångfald, en artrik natur, anses vara ett bra skydd mot många av hoten som naturen och mänskligheten står inför. En artrik och varierad skog lagrar till exempel mer koldioxid än ett trädplantage. En myllrande våtmark minskar övergödningen och gör samhället mindre sårbart mot översvämningar. En äng med en mångfald av växtarter gynnar pollinerare betydligt bättre än en gräsmatta med få arter.

Biologisk mångfald är också ett riksdagsbeslut. Riksdagen har formulerat att ”den biologiska mångfalden ska bevaras”, i sina miljökvalitetsmål. Sverige har även skrivit på konventionen om biologisk mångfald och har därmed lovat att försöka bevara den naturliga mångfalden inom landet. I dagsläget ser det inte ut att lyckas. Miljömålet “Ett rikt växt- och djurliv” kommer enligt Naturvårdsverkets bedömning inte att nås till 2020 med nuvarande insatser. Tvärtom går utvecklingen åt fel håll och “förlusten av biologisk mångfald fortsätter”.

Om biologiska mångfaldens dag
Internationella biologiska mångfaldens dag inrättades av FN år 2002 för att öka förståelsen för en artrik natur. I Sverige har dagen uppmärksammats sporadiskt tidigare, men 2017 gjordes en större satsning och över 70 aktiviteter anordnades runt om i landet. 2018 är engagemanget ännu större. Sveriges naturföreningar, kommuner, länsstyrelser, företag och privatpersoner arrangerar i år över 160 aktiviteter i hela Sverige. Den biologiska mångfaldens dag är etablerad som en av Sveriges största naturhögtider.

Hashtag: #BioMfDag
Huvudpartner: Naturskyddsföreningen