Digital naturfestival och tips inför livesändning

Digital naturfestival och tips inför livesändning

Vi närmar oss Biologiska mångfaldens dag 2020 med stormsteg. Det är ett annorlunda år med speciella förutsättningar på grund av coronapandemin, men viruset kommer inte stoppa uppmärksammandet och firandet av Biologiska mångfaldens dag!

I samband med den 22 maj kommer det precis som tidigare år ske en hel del aktiviteter i naturen. Det är fortfarande många naturföreningar som anordnar guidningar, men som är noga med att deltagarna ska hålla distans till varandra och där andra säkerhetsåtgärder tagits fram. Jämfört med tidigare år är det av naturliga skäl betydligt färre aktiviteter i år, men du hittar vad som händer i din närhet via den här länken.

Naturfestival online

Nytt för i år är också att flera aktiviteter sker online istället. Det kommer att arrangeras livesändningar, filmade guidningar, debatter och mycket annat. Vi som driver Biologiska mångfaldens dag-initiativet tipsar och sammanställer gärna allt som händer. Hör av dig till oss om du eller någon du känner vill delta. Våra kontaktuppgifter hittar du här till höger på sidan eller längst ned i artikeln.

Tips för att sända live

Sedan sociala medier slog igenom har livesändningar eller ”live streaming” ökat i populäritet och prioriteras även av företagen så att de visas för extra många följare. Med dagens teknik är det enkelt att sända från naturen vilket är tacksamt för tittaren –  det bryter av mot alla likformiga kontorsmiljöer.
Det går att sända live via bland annat Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, men vi väljer i den här guiden att fokusera på de två förstnämnda eftersom vi misstänker att det är dessa sociala medier ni satsat på.

Innan du börjar
Alla tipsen här under är viktiga, men det viktigaste är antagligen att testa allt i förväg, helst på platsen som du tänkt sända från och med rätt utrustning. Du behöver få lite koll på tekniken, se till att platsen har tillräckligt bra täckning och att din utrustning gör att sändningen låter tydligt och ser bra ut. Du kan antingen genomföra en spontan livesändning och passa på att berätta om din planerade sändning eller så kan du helt enkelt spela in en film för dig själv för att sedan se och lyssna hur det blev. Då får du dock inte se om eventuell svag uppkoppling påverkar kvaliteten.
Kom ihåg att tipsa dina följare i förväg om att du kommer sända live en viss tid. Kanske kan du be dem ställa frågor i förväg eller komma med synpunkter under en testsändning. Det gör inget om du påminner vid 1-3 tillfällen. Dina inläggs syns inte för alla dina följare, så risken att det blir tjatigt för dem är liten.

Utrustning
Det går att göra fullt fungerande sändningar med en vanlig mobiltelefon och det är vad vi fokuserar på i den här guiden. Det är framför allt ljudet som är känsligt om du har lite sämre utrustning. Minsta vind kan få ljudet att spraka och bli ohörbart. Lite bättre blir det om du kopplar in hörlurarna till mobiltelefonen och spelar in ljudet via dessa, åtminstone om det bara är en person som ska prata. Köper du en mikrofon (”riktad” mikrofon eller så kallad ”mygga”) för några hundralappar får du ännu bättre resultat och det blir bättre om flera personers röster ska höras.
Om du planerar att vara på samma plats hela tiden kan det vara värt att ha ett stativ eller en så kallad gyro för att det inte ska bli så ryckigt.

Sociala medier
Välj det sociala medier där de flesta av dina följare är och sänd därifrån. Du kan alltid ladda upp filmen i efterhand till ytterligare kanaler, exempelvis Youtube.

Facebook: Starta appen Facebook Sidhanteraren. Logga in på din sida och tryck på Publicera och därefter på den röda kameraikonen. Välj Livevideo och ge appen åtkomst åt kamera och mikrofon. Välj om du vill filma med kameran framåt eller bakåt, lägg till en kort beskrivning och starta livevideon. Du kan filma i max 90 minuter. Efteråt kan du spara sändningen till din Facebook-sida och den som filmar kan tydligt se kommentarer som skrivs till filmen.

Instagram: Gå till din sida, välj Din händelse och Live. Tryck på kameran nere till höger för att välja om du ska filma framåt eller bakåt och tryck på symbolen i mitten för att sätta igång. Du kan sända i maximalt 60 minuter och dela innehåller till Facebook.

Platsen
Det är viktigt att välja en lämplig plats. Framför allt för ljudets skull, men även bilden. Filma till exempel inte rakt mot solen, men försök ha det relativt väl upplyst.
För ljudets skulle kan du gärna spela in i en skog, det dämpar ljuden bra och att vara utomhus i en i en vindskyddad miljö ger ett väldigt fint ljud, mycket bättre än inomhus. Trafik i form av bilar, flygplan och kanske tåg kan dock störa mycket, så det är bra att hålla sig borta från sådana platser. Tänk också på att även ganska svag vind kan skapa störande ljud som gör det svårt att höra personerna i filmen om du inte har ett vindskydd på mikrofonen. Så håll dig i lä där det är relativt tyst, men inte alltför mörkt.

Filmningen
Tänk på att göra allt lite långsammare och tydligare än vad som kanske känns naturligt. Förbered gärna några olika scener (till exempel platser eller arter) och håll rörelserna till ett minimum vid varje scen. Samtidigt som du pratar om det som du vill att tittaren ska lägga märke till – beskriv gärna det du ser med ord också, det blir sällan övertydligt snarare tvärtom. Använd långsamma panoreringar och filma det du vill visa upp i lugn och ro. Det är svårt att hänga med i hetsiga filmer.

Programledaren
Du som är programledare bör ha tänkt igenom ungefär vad du ska säga i förväg så att det blir ett bra flyt i sändningen. Ha med ett fuskpapper om det behövs. Har ni möjlighet kan det underlätta att vara två personer. En som är programledare och fokuserar helt på det och en som filmar, tar emot frågor från tittare och är allmänt stöd under sändningen.
Glöm inte att programledaren ska titta in i kameran på mobilen – tänk på var den sitter. Försök också att engagera tittarna. Det är extra viktigt om det är två personer som filmas av en tredje.

Innehållet
Det finns mängder av saker att göra som kan vara spännande att se för era följare. Tänk på att ni troligen sitter inne med massor av intressant kunskap om ett naturområde, vissa arter eller vad som nu är ert expertområde. Här är några förslag på innehåll som ni kan skapa:
• Ta er ut till ett naturreservat och visa runt i en liten del av det. Berätta om det ni ser och hör. Tänk på att inte tittarna hör lika bra som ni gör. Antingen kan ni livesända hela tiden eller göra kortare inslag när ni hittar något spännande.
• Det är extra tacksamt att visa upp sådant som alltid finns på plats, till exempel kärlväxter, tickor, fågelholkar och annat.
• Intervjua en expert om ett specifikt ämne (på corona-anpassat avstånd). Glöm inte hålla mikrofonen nära personen som pratar eller använd en riktad mikrofon och se till att den som filmar/spelar in ljudet har hörlurar och kan anpassa mikrofonens position under inspelning.
• Ordna en debatt mellan olika personer. Även här är avståndet och mikrofontekniken viktigt, om man inte använder myggor.

Tips i videoform
Vill du ha fler tips så har Helene Åberg på Stockholm Pixelhouse gjort en filmserie i tre delar med handfasta tips kring att lyckas med att få ut sitt budskap genom filmande. Videoavsnitten hittas på Youtube, samt längre ned i artikeln. Tack för det! Helene arrangerar även webbutbildning och webinar om video.

Även Pernilla Silfverhjelm från Silfverhjelm Consulting erbjuder tips och ett kostnadsfritt webbinarium via Zoom den 7 maj kl 11-12. Se en trailer här och anmäl dig här. Pernilla når du via hennes epost.

Stort tack även till Emil V Nilsson på Svensk Botanisk Tidskrift och Esa Fahlén på Älvräddarna för hjälpen!

Har ni några frågor eller vill tipsa om ett arrangemang – hör av er till oss:
Erik Hansson, 0730 385 185, erik@natursidan.se
Moa Pettersson, 070 923 66 76, moa@biomfdag.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *